Anda Suka???

Saturday, July 14, 2012

Tips Kekal Sihat Ketika Berpuasa

Ramadhan makin dekat dan merupakan bulan di mana setiap muslim belajar untuk mengendalikan diri, suatu makna yang lebih luas dari sekadar menahan diri dari makan dan minum. 5 tips untuk menjaga kesihatan ketika berpuasa adalah seperti di bawah :

1. Makanlah “Karbohidrat Kompleks” Saat Sahur
Jangka waktu kita berpuasa sehari memakan masa selama berjam-jam, kita harus mengambil apa yang disebut sebagai ‘karbohidrat kompleks‘ atau makanan yang lambat dicerna oleh tubuh, supaya dapat mengurangkan rasa lapar pada siang hari. Karbohidrat kompleks boleh didapati dalam beras, gandum, dan kekacang. Makanan-makan yang diperlukan selama bulan berpuasa diantaranya roti, bijirin, susu, ikan, daging, sayur dan buah. Pengambilan buah-buahan setelah makan adalah sangat dianjurkan.
  
2. Pengambilan Glukosa Saat Berbuka
Setelah seharian menahan lapar dan dahaga tentunya tenaga kita berkurangan, untuk memulihkan tenaga kembali, saat berbuka makanlah karbohidrat sederhana yang terdapat dalam makanan manis. Makanan yang mengandungi gula mengembalikan secara instant tenaga kita yang berkurang seharian. Kurma adalah makanan yang paling direkomendasikan. Selain mengandungi gula, kurma juga mengandungi serat, karbohidrat dan magnesium. Bahkan sejak zaman Rasulullah SAW kurma banyak dambil saat berbuka puasa dan telah menjadi Sunnah Rasul.

3. Hindari Makanan Segera
Kurangkan pengambilan makanan cepat saji/makanan segera dan bergoreng, kerana jenis makanan tersebut dapat menyebabkan gangguan pencernaan, sakit pada ulu hati, dan masalah peningkatan berat badan.

4. Pengambilan Air yang Cukup
Ambillah air dan jus antara waktu berbuka puasa dan waktu tidur untuk menghindari dehidrasi dan untuk detoksifikasi sistem pencernaan saat berpuasa. Hindari pengambilan kafein dalam jumlah yang besar terutamanya ketika waktu sahur.

5. Senaman Ringan
Melakukan senaman ringan seperti peregangan otot atau berjalan kaki ketika  berpuasa adalah sangat disarankan. Selain membantu menjaga berat badan, olahraga juga berfungsi untuk melancarkan peredaran darah dan menjaga kesegaran tubuh anda.


Sumber:  Email

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...