Anda Suka???

Wednesday, January 18, 2012

8 Makanan Terbaik Untuk Menurunkan Kolesterol Jahat

Kolesterol jahat dalam badan memang tidak baik kerana anda akan mendapat pelbagai macam penyakit seperti  hipertensi, diabetes dan jantung.  Namun anda jangan bimbang kerana menurut American Heart Association (AHA), anda boleh menurunkan kolesterol jahat dalam tubuh anda dengan cara memakan makanan yang sihat.

Berikut ini ada 8 makanan terbaik untuk menurunkan kolesterol jahat : 


Anggur Merah
Anggur merah boleh menurunkan kolesterol jahat pada tubuh anda. Menurut kajian, buah anggur merah yg digunakan untuk membuat Red Wine mempunyai kesan penting dalam menurunkan kolesterol jahat.



Oat
Anda perlu membiasakan diri untuk mengambil oat setiap hari jika ingin menurunkan kolesterol jahat dalam tubuh anda. Menurut sebuah kajian,  mengambil dua bahagian oat setiap hari boleh menurunkan kolesterol jahat sebanyak 5.3% hanya dalam 6 minggu kerana oat mengandung zat yg disebut beta glukan, yang boleh menyerap kolesterol jahat.


Ikan salmon
Jenis-jenis ikan seperti ikan salmon, ikan sardin dan ikan herring boleh membantu dalam meningkatkan kadar kolesterol baik sebanyak 4% dan mengandungi asid lemak omega 3 sehingga dapat menjaga kadar kolesterol agar tetap dalam kawalan dan boleh mencegah penyakit jantung dan strok.

Kekacang dan biji-bijian
Kacang merah, kacang hitam, dan kacang pinto adalah jenis kacang yang boleh diambil untuk memenuhi satu pertiga daripada keperluan serat harian anda. Lemak tak tepu yang ditemui pada kacang & biji bijian mempunyai molekul asid lemak yang rendah dan merupakan yang terbaik di antara 3 jenis lemak, iaitu lemak politaktepu, lemak tepu & lemak tak tepu. Kekacang boleh membantu menurunkan kadar kolesterol sebanyak 8%.


Teh
Teh dipercayai dapat mengikis lemak dan menurunkan kolesterol jahat. Teh mempunyai antioksidan dan kandungan kafein lebih sedikit daripada kopi. Dalam secawan kopi mengandungi sekitar 135 miligram kafein, sedangkan teh hanya mengandungi 30 - 40 miligram. Kandungan phytocemical dalam teh juga boleh membantu melindungi tulang. Sebatian tersebut juga berperanan sebagai pertahanan besar terhadap kadar kolesterol jahat (kolesterol LDL)


Coklat hitam
Coklat hitam mempunyai kandungan antioksidan yang banyak dan mempunyai peranan untuk mengurangkan kolesterol. Pada satu kajian menyebutkan bahawa kandungan antioksidan pada coklat hitam dapat mengurangkan kerosakan pada pembuluh darah yang boleh mengancam kesihatan orang dengan sirosis (penyakit hati kronik). Para ahli menyarankan untuk mengambil 100 gram coklat hitam setiap hari dalam membantu mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular sebanyak 21%.
Bayam
Sayur Bayam mengandungi sekitar 13 sebatian flavonoid yg menjauhkan anda dari kanser, penyakit jantung, & osteoporosis. Beberapa literatur menyebut, mengambil sayur-sayuran yang kaya kandungan lutein ini akan menjaga kita dari serangan jantung.


Minyak zaitun (olive oil)
Minyak zaitun (olive oil) mempunyai banyak manfaat kesihatan. Asam lemak tak jenuh tunggal pada Minyak zaitun boleh melindungi jantung kerana boleh menurunkan kolesterol, trigliserida, dan kolesterol LDL (jahat), tanpa menurunkan kadar kolesterol baik.


 Sumber : Email



1 comment:

zaranor said...

Salam ziarah .. suka sangat baca blog ni .. byk info-info yang saya tak tau selama ni .. thanks for sharing ..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...