Anda Suka???

Thursday, January 19, 2012

Jambatan Tertinggi Di Dunia

Terletak di Utara Perancis, Millau Viaduct telah dinobatkan sebagai jambatan tertinggi di dunia. Jambatan ini hanya mengambil masa 3 tahun untuk disiapkan dan dibina penuh teliti dengan menggunakan kepakaran di bidang kejuruteraan. Puncak tertinggi jambatan ini mencecah 343 meter dari bawah tanah iaitu bersamaan dengan 1,125 kaki . Ketinggian ini adalah 19 meter (62 kaki) lebih tinggi daripada Menara Eiffer! Mari kita lihat gambar-gambarnya.




Jambatan ini juga 'terapung' pada kedudukan 270 meter di atas lebah Tarn sepanjang 2.5 km, manakala tiang-tiang konkritnya menjulang tinggi mencecah kabus pagi. Pembinaannya bermula pada Disember 2001, menggunakan teknik inovasi terkini. Arkitek pembinaan ini iaitu Norman Foster (Lord Foster) berkata jambatannya ini direka khusus untuk menepati tema "delicacy of a butterfly". Tujuh dermaga yang kukuh dibina sepanjang lebuhraya dan dikukuhkan lagi dengan tiang yang cantik yang menyerupai seperti sarang labah-labah besi.


 Pembinaan 'The Millau Bridge' ini menelan kos sebanyak €394 million dan tambahan sebanyak €20 million bagi plaza tol sepanjang 6 km. Syarikat pembinaan projek ini, Eiffage, diberi konsesi bagi mengumpul bayaran tol sehingga tahun 2080 iaitu selama 75 tahun. Jika konsesi tersebut menguntungkan, kerajaan Perancis akan mengambil alih kawalan ke atas jambatan ini pada tahun 2044.


Sumber : Berita Hairan

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...