Anda Suka???

Friday, January 13, 2012

Tingkatkan Sistem Ketahanan Badan Melalui Pemakanan

Amalan pemakanan yang baik sedikit sebanyak membantu anda membina ketahanan tubuh. Antaranya ialah:-

 1. Teh 
Pengambilan teh sangat membantu meransang sistem pertahanan badan. L-theanine yang terkandung di dalam teh akan ditukar kepada ethylamine di dalam hati di mana ia memainkan peranan penting dalam proses pertahanan badan.

 
2. Buah-buahan
Ia mengandungi pelbagai jenis vitamin yang baik untuk kesihatan. Tambahan lagi ia turut mengandungi antioksidan yang semulajadi yang berupaya meningkatkan pertahanan badan. Antaranya buah kiwi, mangga dan pisang. 

3. Dadih 
 Ia banyak membantu kesihatan sistem penghadaman malah tahap kesihatan tubuh secara keseluruhannya. Hal ini kerana bakteria baik yang ada di dalam dadih mampu merangsang sistem ketahanan tubuh. 

4. Air kelapa muda 
Air yang beralkali ini bermanfaat dalam mencegah H1N1. Anda disyorkan meminumnya 2 kali sehari selama 3 hari. Masyarakat Thailand mengamalkan meminum air kelapa muda ini dengan kurma. Iaitu direndam selama 2 jam sebelum diminum.

5. Sayur-sayuran 
Makanan yang kaya dengan vitamin B6 bermanfaat dalam merangsang pengeluaran antibodi bagi melawan jangkitan. Ia termasuklah kobis cina, lobak merah dan sayuran hijau (sawi, bayam, kailan, kangkung)

6. Buah Sitrus 
Buah-buahan seperti oren, lemon dan limau bali mengandungi sitrik namun ia kaya dengan potassium yang sama sekali tidak menganggu sistem imunisasi badan.

7. Bunga Lawang 
Herba yang seringkali digunakan dalam masakan India ini merupakan salah satu bahan pembuatan Tamiflu, anti virus H1N1.  Mangandungi asid shikimic dapat menghalang virus daripada terus merebak.

  8. Epal Hijau
Dinyatakan juga ketika diserang wabak, individu disarankan supaya memakan sekurang-kurangnya 6 biji epal hijau sehari.

9. Air Kosong 
 Kita sedia maklum, air kosong menjadikan kulit kita awek muda, namun ia juga dapat menghalang penularan H1N1. Kerana ia dapat menyingkir virus yang cuba membiak melalui sistem perkumuhan. Ia perlu diminum sekurang-kurangnya 8 gelas sehari.
10. Jintan Manis 
Air suam yang direbus dahulu dengan jintan manis dapat mencegah selsema. Malah, dalam masalah darurat ini, ia juga turut diamalkan dalam mencegah H1N1.


Sumber :  PA&MA

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...