Anda Suka???

Friday, January 18, 2013

Khasiat Buah Tembikai Untuk Kesihatan & Kecantikan


Buah tembikai  memiliki kandungan air yang banyak dengan rasanya yang manis dan menyegarkan membuatnya menjadi salah satu pilihan untuk mengatasi rasa haus dan dahaga, sehingga kebanyakan orang cukup menyukai buah yang umumnya berwarna merah dan kuning pada bahagian isinya.

Buah tembikai selain menyegarkan, juga mengandung banyak khasiat dan nutrisi di dalamnya, seperti Vitamin A dan C. Selain kedua vitamin utama tersebut, tembikai juga mengandung zat potasium, vitamin B6, tiamin, lemak, sodium dan kalori yang semuanya bermanfaat bagi kesihatan.

Khasiat buah tembikai dapat ditemui pada hampir seluruh bahagian, mulai dari kulit hingga biji tembikai sekalipun memiliki manfaat tersendiri bagi kesihatan. Pada kulit tembikai  misalnya, dapat digunakan untuk perawatan kulit, atau biji tembikai  yang telah dihaluskan juga dikenal sebagai ubat serawan. (baca cara memanfaatkannya pada bahagian akhir artikel ini)

Khasiat buah tembikai  bagi kesihatan sangatlah banyak. Di bawah ini adalah beberapa perkara mengapa anda memerlukan buah tembikai untuk kesihatan.

Khasiat Buah Tembikai  – Cegah Penyakit Jantung dan Kanser Prostat

Zat Lycopene dalam buah tembikai lebih besar dari lycopene pada tomat serta merupakan zat antioksidan yang terbukti dapat mencegah dan membentuk antibodi untuk melawan kanser prostat (pada lelaki) dan penyakit jantung. Untuk mendapatkan zat lycopene pada buah tomato anda perlu memanaskannya terlebih dahulu di atas kuali dengan sedikit api dan minyak. Akan tetapi untuk mendapatkan zat lycopene pada tembikai  zat tersebut boleh anda dapatkan dengan mengkonsumsinya secara langsung.

Dengan secawan tembikai yang telah dilumat, anda sudah mendapatkan 40 persen antioksidan dari zat lycopene yang dilepas secara automatik oleh buah tembikai.

Kaya A dan Vitamin C

Dengan mengambil sepotong tembikai besar, sudah mencukupi keperluan  vitamin C selama setengah hari anda. Warna merah dan kuning pada buah tembikai adalah warna khas vitamin C yang terkandung pada buah.

Meningkatkan Daya Penglihatan

Selain Vitamin C, buah tembikai juga mengandung vitamin A yang bermanfaat bagi kesihatan untuk melawan infeksi serta mencegah penurunan daya lihat. Vitamin A juga dikenal bermanfaat untuk mencegah menurunnya daya penglihatan.

Membantu Proses Penyembuhan

Bila anda mengalami luka, baik luar mahupun dalaman, anda dapat mengambil isi  putih pada tembikai  yang pada umumnya dibuang. Isi ini memang agak keras, akan tetapi kaya akan zat citrulline dan asam amino yang jarang sekali dihasilkan oleh buah mahupun makanan lain. Zat tersebut dapat dimanfaatkan untuk membantu proses penyembuhan luka dan pembelahan sel agar mempercepat penyembuhan.

Mengawal Tekanan Darah

Khasiat buah tembikai selain mengandungi vitamin A dan C, juga mengandungi zat potasium yang berguna untuk mengendalikan tekanan darah. Dengan mengkonsumsi buah tembikai secara teratur dapat mencegah terjadinya hipertensi.

Untuk Diet

Buah tembikai mengandungi sangat sedikit kalori, dengan dua potong tembikai  mengandungi sekitar 96 kalori ditambah dengan zat air yang banyak terdapat didalamnya, membuat anda merasa cepat kenyang. Hal ini dapat membantu diet anda agar berat badan dapat dikawal.


Sebagai Ubat Serawan

Seperti yang disebutkan sebelumnya, biji buah tembikai juga umumnya dimanfaatkan oleh pengubatan tradisional sebagai ubat serawan. Cara menggunakannya adalah jemur biji buah tembikai hingga kering, lalu haluskan hingga menjadi serbuk dan sapukan pada luka serawan.

Khasiat Buah Tembikai Untuk Menghilangkan Noda Hitam

Selain manfaat yang disebutkan di atas, khasiat buah tembikai  juga dapat digunakan untuk mengatasi noda hitam atau flek pada wajah. Caranya adalah:
  • Jemur kulit tembikai di bawah terik matahari hingga kering
  • Lumatkan kulit tembikai hingga menjadi serbuk
  • Ambil sebiji timun dan sebatang lidah buaya
  • Campurkan ketiganya dalam satu bekas dan kacau hingga merata
  • Sapukan campuran tadi ke wajah atau sebagai masker wajah, boleh juga hanya pada noda hitam di wajah anda
  • Biarkan selama kurang lebih 10 menit atau hingga agak mengering
  • Bilas wajah hingga bersih dengan air sejuk

Sumber

7 comments:

Unknown said...

selalu nampak perkataan serawan ni, rupanya penyakit ulser kat mulut

Anonymous said...

emmm mmg betul...saya mkn tembikai sebagai bhn pelawas dan mmg betul berkesan...emmm ubat pelawas yg sedap.pada sesiapa yg mengalami sembelit cuba amalkan mkn tembikai..xperlu minum slimming tea tu...ternyata kurang selesa n xsedap..lgpun mahal...

Unknown said...

Byknya khasiat tembikai....

Bumikita said...

Penulisan yg bagus untuk ilmu pengetahuan sesama manusia.
Terima kasih

Bumikita said...

Penulisan yg bagus untuk ilmu pengetahuan sesama manusia.
Terima kasih

kongsi share said...

slm

kongsi share said...

💐Assalamualaikum slm sejahtera warga group📢
💐 Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉

1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit kencing manis dan jugak kisah hidup pesakit kanser stage 1-stage 4 yang pulih dengan hanya produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit....

Boleh Call atau Wasap terus pengasas die..nanti blh cerita direct kt dia kita sakit apa dn lain2.. direct terus senang kn .ni nmbor dia.👉🏼 *En Mohd Zuhairi- 0174687570*

2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau..kanser yg sudah merebak ke organ2 lain pon boleh diubati insya Allah.☺👍🏻

3)Pengamal perubatan herba ni dh banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser..ade ramai yg dh pulih....

5)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


6) Bagi yang ada sakit *KENCING MANIS* pon boleh mendapatkan ubatan *paling mujarab* , termasuk *kencing* *manis* *kronik* seperti *kaki* *berlubang* dan *bernanah* *sehingga* *tidak* *perlu* *dipotong* .

Sy share melalui pengalaman sy sdri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sdri pon guna produk die (jus herba) dh 3thn.

Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar knser yg tepat .💪🏼

Nanti dh beli produk die blh join group wasap..boleh la kenal2 pesakit die yg dh sembuh mcm yg sy knl antaranya
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
▪ Pn. Hayati abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4..
Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan setahun saja untuk hidup.setia dengan jus herba ini.
Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
*Skg sudah sembuh dr kanser.*
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 *sekarang dh sembuh*
Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
*Tengku Aziah bt Tengku Ishak,bacaan gula 16 ,bertahun thun hidap kencing manis,minum herba ini bcaan sntiasa 6 shaja *

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
▪Pn. Rugayah Jilani -
Pesakit kanser payudara tahap 3B ketulan 10×10cm- *sudah sembuh !*
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
▪Pn. Noridah Md Dom - Pesakit kanser ovari tahap 3 merebak ke tyroid dan lymph- *sudah dapat kesan positif ,kesihatan beransur pulih.*
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Dan ramai lg lah yg dh sembuh dr kanser leukimia dll yg guna produk jutawan herbs nih....ini kenyataan..bkn rekaan.nti blh cntct en zuhairi dn pm sdri testimoni2 td tu yer..😉

9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay👇🏻
*En. Mohd Zuhairi - 017468 7570 ..*

👍🏻In sya Allah nanti boleh join group wasap dan boleh pinjam semangat pejuang2 kanser yg lain

💐Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..🤲🏼

*NOTE* :

Call order wasap@call- En mohd zuhairi- *0174687570*

😁kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
Tp nanti dia akn blas jugak yer..
#sharepadayangmemerlukan
#sharing is caring

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...