Anda Suka???

Thursday, September 13, 2012

Taman Tema Cokat

Digelar taman tema coklat yang pertama, "World Chocolate Wonderland" telah mempamerkan lebih daripada 200 replika seni coklat dari 80 tan coklat Belgium dengan lebih 3,500 meter persegi di Shanghai Himalaya Muzium Seni dari Disember 16 hingga 19 Februari, 2012 lalu.   Pembinaan taman tema itu yang berkonsepkan alam fantasi coklat mendapat inspirasi dari buku Charlie and the Chocolate Factory karya novelis Britain, Road Dahl.

Shanghai merupakan hentian kedua untuk perjalanan coklat yang menakjubkan. Kemunculan sulung telah diadakan di Beijing dalam bulan Januari 2010, yang berlangsung selama 73 hari dan menarik hampir setengah juta pengunjung. Pameran coklat mengagumkan  ini mendapat inspirasi dari pelbagai budaya di seluruh dunia.

Selain karya seni coklat, taman tema dalaman ini juga menjemput chocolatiers untuk membuat pelbagai jenis coklat, dari coklat susu coklat truffle, ataupun coklat wain. Pelawat juga akan mempunyai peluang untuk membuat campuran  mereka sendiri  seperti koko, susu dan gula di bawah arahan pakar.


Sumber

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...