Anda Suka???

Friday, August 10, 2012

Punca Kucing Muntah

Jika kucing anda muntah-muntah yang kronik. (Kronik bererti berterusan dan berkekalan berterusan untuk masa yang lama, berpanjangan, lazimnya). Maka nasihat perubatan harus dicari. Sentiasa periksa dengan doktor haiwan jika kucing anda muntah dengan berterusan. Anda juga harus mengambil kira faktor-faktor lain. Bagaimana kesihatan kucing anda? Adakah dia lesu? Adakah dia mempunyai gejala-gejala lain seperti untuk cirit-birit atau tiada selera? Kerana muntah kucing dapat isyarat gangguan serius doktor haiwan anda akan bertanya soalan yang banyak dan boleh menjalankan ujian berhubung muntah untuk menentukan sebab.

Berikut adalah beberapa sebab mengapa kucing muntah. Ada yang muntah sementara dan ada yang berpenyakit yang serius. Hairballs juga boleh menyebabkan muntah-muntah.

Salah satu daripada sebab-sebab yang paling biasa kucing muntah adalah hairballs. Perlu diingat bahawa apabila kucing muntah semua kandungan perut ia diusir termasuk rambut. Apabila kucing anda muntah jangan sentiasa menganggap bahawa mereka memuntahkan hairballs mungkin kucing muntah ada sebab-sebab lain.

Masalah Makan
Kucing makan terlalu cepat atau overeats. Perubahan dalam diet, intolerans makanan, rumput makan atau tumbuh-tumbuhan. Makan makanan yang telah basi(lama), Makan tikus atau cicak serta bahan asing yang lain.

Masalah parasit boleh menyebabkan kucing anda membuang
Infestasi cacing dan parasit usus yang lain boleh menyebabkan kucing anda muntah. Kucing anda juga mungkin muntah selepas memberinya ubat cacing.

Racun
Tumbuhan toksik, anti-pembekuan, cat plumbum, agen pembersih, ubat-ubatan manusia, kopi, pembunuh rumpai, baja dan banyak lain-lain bahan beracun yang ditemui di sekitar rumah.

Tidak sengaja terlebih dos ubat-ubatan.
Masalah usus, Kolitis, Kanser, Sembelit, Enteritis, kulat Penyakit, Gastritis, Sindrom Usus Rengsa, halangan, Tumor, Ulser.

Penyakit Metabolik
Asidosis, Diabetes, Hipertiroidisme kucing, Ketidakseimbangan Hormon, Penyakit buah pinggang, penyakit Hati, Pankreatitis, sepsis

Jangkitan
Salmonella, pyometra (jangkitan uterus), bernanah

Sebab Lain
Kencing Sindrom kucing, Strok haba, Sakit Usul.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...