Anda Suka???

Tuesday, June 12, 2012

Pantai Yang Tidak Mempunyai Laut

Pantai Gulpiyuri di Sepanyol memang berbeza. Pantai ini memiliki pasir seperti pantai yang lain, tapi cuba lihat ke depan, Anda tidak akan menemukan lautan luas, hanya ada tebing tinggi. Inilah pantai unik tanpa laut.

Pantai unik ini terletak di Llanes, sebuah kota kecil di utara Sepanyol, di antara Punta Rociera dan Castro Molina. Pantai Gulpiyuri cukup kecil dengan panjang 40 meter dan lebar 15 meter.

Walau kecil, pantai di Spanyol ini sangat istimewa kerana setiap pengunjung yang datang tidak akan dapat melihat laut, seperti pantai di tempat lain. Panorama yang boleh dilihat dari pantai hanyalah kumpulan air masin dengan tebing tinggi. Unik bukan?

Mungkin anda bertanya, dari mana asalnya air masin di Pantai Gulpiyuri? Air ini berasal dari laut yang berjarak 100 meter dari pantai. Melalui gua yang berada di bawah tebing, air laut masuk dan mengalir ke arah pantai secara terus menerus.

Sama seperti pantai yang lain, air laut di Pantai Gulpiyuri seringkali mengalami air pasang. Meskipun seringkali mengalami air pasang, namun tidak ada ombak atau gelombang besar di sini.


Sumber:  Cari

1 comment:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...