Anda Suka???

Sunday, February 3, 2013

Peti Sejuk Ini Akan Terbuka Jika Anda Senyum


Penyelidik dari Universiti Tokyo telah mencipta peti sejuk yang boleh mengesan senyuman pengguna. Rekaan peti sejuk  ini ternyata memiliki tujuan khusus, di mana, sistem yang dinamai  "Happines Counter" memiliki tujuan untuk mendorong orang ramai  agar tersenyum setiap hari.

Peti sejuk sebelum ini dinamakan Happines Counter (kamera digital Sony Cybershoot yang telah disokong dengan sensor senyuman). Jadi, ketika anda berada di depan peti sejuk ini dan tersenyum, maka secara automatik pintu peti sejuk ini akan terbuka.

"Kami merasa bahawa 'Happines Counter' akan mendorong tindakan tersenyum saat berada pada tingkat kepenatan yang kita alami tiap hari, sehingga, dengan tersenyum dapat meningkatkan suasana hati yang positif dan komunikasi masyarakat,"kata jurucakap dalam program bual bicara dalam sebuah video dari Mashable, Khamis (11/10/2012).

Agar peti sejuk dapat mengesan senyuman dengan baik, para penyelidik melakukan  percubaan untuk menguji efektifnya ciptaan ini. Selain itu, dalam masa ujikaji ini, Tim menemukan bahawa pada hari-hari pertama orang cenderung memaksakan senyumannya, namun ketika memasuki hari kesepuluh orang mulai tersenyum secara natural.

Tim juga menyatakan bahawa ketika peti sejuk diletakkan di tempat kerja akan meningkatkan semangat dan produktiviti para pekerja. Sebagai contoh "Happines Counter" boleh diletakkan di bilik mesyuarat dan hanya mereka yang tersenyum boleh masuk.
 
Sumber   
      

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...