Anda Suka???

Saturday, October 8, 2011

5 Jenis Kucing Paling Unik Di Dunia

        Scottish Fold  
      Kucing ini kelihatan seperti burung hantu yang dinamakan Scottish Fold. Ia juga kadang-kadang dipanggil Coupari, baka dengan mutasi dominan gen yang membuat tulang rawan telinga asli mengandungi telinga yang memimpin dan dilipat membengkok ke depan dan ke bawah ke arah depan kepala mereka. nama sebenarnya ialah  flop ke telinga "floppy".  Pada tahun 1966 namanya telah berubah menjadi Fold Scottish.
       
      Sphynx

      Kucing aneh ini adalah baka yang jarang ada, Sphynx juga dikenali sebagai berbulu Kanada. Sehingga kini kucing ini masih tidak difahami bagaimana ianya membiak.  Baka Sphynx  yang pertama adalah kucing  muncul pada tahun 1966.

      Peterbald
      Kucing ini berasal dari Rusia. Mereka sebenarnya bukannya tidak berbulu tetapi lebih mirip rambut yang sangat pendek. Seekor Peterbald memiliki cara yang elegan ramping dan kepala yang khas: sempit dan panjang dengan profil lurus, mata berbentuk almond, dan telinga besar. Mereka kehilangan gen rambut dan kulit mereka berwarna kelabu. 

       Turkish Angora
      Kucing ini berkembang biak di Turki.  Matanya mungkin biru, hijau atau kuning, atau sebelah biru dan sebelah lagi kuning. Gen bertanggungjawab atas mantel putih dan mata biru berkaitan erat dengan kemampuan mendengar, dan mata biru dapat mengindikasikan mata kucing yang biru bererti telinga pada sisi tersebut pekak.
       Oriental Shorthair
      Kucing unik ini kelihatan seperti seekor anjing. Kucing ini menggabungkan badan anjing dan kucing dengan pelbagai warna dan corak. Dia baka dengan perisikan lebih baik dan ialah binatang yang sangat mesra. Mereka mempunyai satu keadaan tersendiri yang ingin tahu, mesra, emosional, suka sangat mendesak dan sering kali cukup lantang bersuara. 

      Sumber : Cik Google



      No comments:

      Post a Comment

      Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...