Anda Suka???

Monday, September 27, 2010

Info Taugeh


Khasiat taugeh nie pernah akak masukkan dalam n3 nie tapi akak dapat info nie daripada fb kawan akak cik kentoikusayang kentoi. Akak CnP jer....

Mesti ramai suka makan taugeh. nak pulak campur dlm char kuey teow.  hmmm rangup... tapi nak beli taugeh tu kene buat eksperimen dulu la.  beli sket, jgn makan dulu sebaliknya simpan dulu utk 3 hari. pastu cuba bau taugeh tu lepas 3 hari camane. dan kalau boleh jgn beli taugeh yg kaler putih berseri tu.  kepututsan yg mungkin boleh didapati...

lepas 3 hari bau taugeh tu hanching semacam.  bermakna taugeh tu disiram dgn urine aka air kencing. dan air urine tu la jugak menyebabkan kaler putih berseri.  kalau nak tau taugeh keluaran bumiputera senang aje.  kaler dia mcm kekuningan sket dan cepat layu serta kurang rangup, sebabnya langsung tak guna urine sebagai baja.

ni info dari pegawai opis aku yg pernah buat lawatan ke pusat2 penanaman taugeh  dibeberapa negeri tertentu yg diusahakan oleh cha ya nun alip. siap terjumpa satu bilik khas simpan air kencing utk disiram pada pokok2 taugeh tu.

dan kenapa taugeh jodik mangsa? sebabnya taugeh ni jenis pokok menyimpan air siraman bulat2 terus dlm batangnya.  tak spt sayuran lain iaitu sayuran2 berdaun hijau yg mengalami fotosintesis  semasa proses penyerapan baja atau dgn erti kata lainnya air siraman masuk ke tanah dulu barulah akar menyerap dan proses fotosintesis berjalan utk penyerapan zat2
dari baja.

tak mcm taugeh dia serap terus ape yg kita siram sebab pertumbuhan tumbesaran bukan secara fotosintesis. tu sbbnya kalau simpan dlm masa 3 hari bau dia wangiiiiiii semacham...

so bagitau la kat sedara mara, kengkawan pasal nak mengenal taugeh2 hanching dgn taugeh2 bumiputera. Wahai, sahabat-sahabatku & saudara-saudaraku... baca dan hayatilah.. kongsi dan sebarkanlah... semoga kita mendapat keberkatan dariNYA bersama2.. insyallah..

By: Rizal Rosli Putra


(tak taw gak sejauh mana kesahihan info ni... .maybe kalau ada  sesapa tau or tau lebih pengetahuan mengenai info ni plz share ....)



1 comment:

armouris said...

lagi info tentang tauge di SIHAT SELALU - Khasiat Tauge

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...