Anda Suka???

Saturday, November 26, 2011

CARPAL TUNNEL SYNDROME

Sakit ibu jari dan pergelangan tangan dah seminggu lebih akak rasa. Nak g klenek rasa macam tak payah la.. sikit je nie..tapi sakit makin terasa. Akhirnya tanya cik google and jumpa la info nie.... 

Sindrom Carpal Tunnel disebabkan bahagian saraf tertekan di bahagian telapak pergelangan tangan serta jari bahana daripada tekanan yang sering terjadi di bahagian tersebut.


Antara tanda-tanda sindrom ini adalah seperti:  
  • Sering rasa sengal pada pergelangan tangan dan juga jari tangan, erutama pada bahagian ibu jari, telunjuk dan jari tengah
  • Sakit & kadangkala melibatkan lengan ,bahu & leher
  • Kekakuan pada jari
  • Kebas terutama waktu malam

Bagaimana ini berlaku?

Secara umumnya, 3 jari ini (jari ibu, telunjuk dan hantu) dipersarafi oleh Median Nerve (N. medianus). Saraf ini memasuki kawasan tangan melalui bawah Transverse Carpal Ligament dimana laluan ini juga dipanggil Carpal tunnel yang terletak di pergelangan tangan.

Carpal tunnel syndrome terjadi akibat saraf tersebut tertekan atau tersepit oleh Tranverse Carpal Ligament. Penekanan terhadap saraf ini mungkin terjadi akibat kecederaan pada pergelangan tangan, ataupun akibat dari penggunaan pergerakkan pergelangan tangan yang kuat dan sering.

Wrist splint
Rawatan sindrom ini boleh dilakukan di rumah ataupun dengan cara pembedahan. Sekiranya tidak diindikasikan untuk dibedah, cukup dengan pemakaian wrist splint sekitar 4 hingga 6 minggu untuk memastikan pergelangan tangan berada di dalam keadaan rehat lalu melonggarkan tekanan saraf itu tadi. 

Sekiranya penggunaan wrist splint gagal dan pesakit perlu dibedah, pembedahan dilakukan dengan cara membuang ligamen yang menekan saraf itu bagi meluaskan lagi Carpal Tunnel tersebut.

Pembedahan CTS
Untuk mengelak daripada terkena...





Senaman yang boleh dilakukan



Ramai wanita yang mengalami sindrom ini berbanding lelaki dan selalunya berlaku pada wanita umur pertengahan. Pelbagai cara dapat dilakukan untuk mencegahnya seperti tidak melakukan pekerjaan yang terlalu berat yang boleh menyebabkan cedera pergelangan tangan.


Sumber : Media Kesihaan & Utusan Online



1 comment:

Unknown said...

saya baru belajar tentang penyakit ni sedangkan antara symptoms2 tu dah lama ada pada tangan kanan saya. tp saya takut untuk berjumpa doktor.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...